پس از حضور سرمربی ترکیه ای درتیم بزرگ آذربایجان و کسب نتایج نه چندان درخشان بارها و بارها شاهد وعده هایی از سوی این مربی بوده ایم که هیچ یک فرجامی نداشته است.نتایج نه چندان دلچسب و در شان تراکتور چه در لیگ و چه در آسیا و عدم بازی با برنامه از ویژگیهایی می باشد که این مربی را بیش از پیش در تنگنای خروج از این باشگاه  قرار میدهد....ادامه مطلب

هرچند آمار بازی ها همیشه به نفع تراکتور می باشد اما نتایج چیزی دیگری را بیان می کنند و همه فوتبال دوستان میدانند که همه بدنبال کسب نتیجه هستند و بازی زیبا اولویت دوم تیم ها می باشند.اینکه مسئولان تیم بزرگ تراکتور سازی تصمیم به حضور یک مربی بزرگ گرفته اند شایسته تقدیر و تشکر می باشد و این به کرات مشاهده شده است که سر مربی ایرانی واقعا برای این تیم بزرگ بسیار کوچک می باشند و این تیم همیشه با مردان خارجی بهترین نتایج را کسب کرده که حضور تونی الویرا در لیگ برتر در چندین دوره گواهی بر این مدعاست.اکنون که به پایان لیگ نزدیک میشویم بازهم زمزمه هایی مبنی بر خروج سرمربی وقت شنیده میشود اما مهمتر از آن انتخاب سکاندار آینده این تیم میباشد.

ناگفته نماند که هر مربی سبک و متد خاص خود را دارد و نمیشود قاطعانه گفت که چون فلان سرمربی در فلان تیم موفق بوده در این تیم نیز موفق خواهد بود چرا که نمونه های زیادی وجود دارد از عبداله ویسی در استقلال خوزستان گرفته تا رافا بنیتز لیورپول ، مجیدی در پاس و حسین فرکی در فولاد خوزستان و مورینیو در رئال و....

شاخص های انتخاب سرمربی متاسفانه در ایران فقط به یک قهرمانی یا نایب قهرمانی ختم میشود در حالیکه در استانداردهای دنیا شاخص های بازیکنان ( سرعت ، قد ، دقت ، قدرت ، شوت زنی ، قدرت دفاعی و...) ، سبک فوتبالی تیم ، سبک ریکاوری و بدنسازی ، نوع تمرینات ، تعداد جلسات تمرینات ، آب و هوا منطقه ای  ،تاکتیک بازی های تیم و سیستم سرمربی  و....بستگی دارد.این امر موجب میشود تا تیمی مثل استقلال خوزستان با سرمربی گری عبداله ویسی قهرمان لیگ برتر شود و سال بعد همان عبداله ویسی به خاطر کسب نتایج ضعیف از سپاهان اخراج شود. 

دو مثال دیگر هم داریم :

یکی برانکو ایوانکویچ سرمربی پیشین ملی ایران که قطع به یقین زمان وی فوتبال ایران واقعا شکوفا شد و صعود آسان به جام جهانی و کسب نتایج درخشان در مرحله مقدماتی مهر تاییدیست بر این ادعا.ذات تاکتیک فوتبال برانکو درخور فوتبال ایرانیست ، پاس های کوتاه و پی در پی ، نفوذ از جناحین ، شوت زنی ، سانتر و.... همه تاکتیکی هایی هستند که امروزه با قابلیت بازیکنان پرسپولیس و تفکرات برانکو کاملا عجین شده و همین امر منجر به دومین قهرمانی پی در پی پرسپولیس در لیگ برتر شد.این امر به هیچ وجه اتفاقی نیست و کاملا علمی و فنی است که آمارهای هر بازی نشان دهنده صحت درستی گفتار است.اما سوال اینجاست که چرا پس تفکرات برانکو در تیم الاتفاق چاره ساز نشد؟

با توضیحاتی که داده شد جواب سوال کاملا روشن است ،سیستم برانکو سیستم در خور  با فاکتورهای منطبق بر فوتبال و قابلیت های بازیکنان پرسپولیس است همین علمی ست بر موفقیت های طولانی مدتی البته اگه حواشی غیر فوتبالی و خارج از زمین را جدا از بحث فنی در نظر بگیریم.

دومین مورد برای مثال امیر قلعه نوعی سرمبری فعلا ذوب آهن است.وی فردی کاملا باهوش و دارای تیم قوی آنالیز و همچنین آشنا به لیگ برتر و بازیکنان آن می باشد و میتوان گفت از آندسته مربیانی است که با شناخت کامل از تاکتیک خود بازیکنان را انتخاب میکند و اگر روی این مسئله مختصری ریزتر بشویم خواهیم دید که وی همیشه با ورود خود به یک تیم دسته ای از بازیکنان را نیز با خود به آن تیم فرا میخواند و با ترکیب بازیکنان قدیمی و جدید همیشه به موفقیت هایی دست پیدا می کند.

موفیت وی در استقلال ، سپاهان ، مس کرمان ، تراکتورسازی و اکنون ذوب آهن دقیقا از این نکته سرچشمه میگیرد که وی همیشه بازیکنانی را دارد که با بهره گیری از تواناهایشان شالوده تیم خود را پی ریزی نموده و همیشه نتایج مثبت کسب کرده است.البته امسال هم سرمربی دیگری به نام فراز کمالوند همین مسیر را در پیش گرفت که بنظر شخص بنده نیم فصل اول را بسیار عالی پیش برد اما در نیم فصل دوم بخاطر برخی مسائل درون باشگاهی از کورس باز ماند.

با تمامی تفاسیر هدف از این همه تمثیل و نگارش این مقاله اشاره به این بود که ورود یک سرمربی بزرگ خوب است اما چه بهتر که به این باور برسیم قبل از ورود ایشان آیا تاکتیک بازی  وی و بازیکنان در اختیار تیم باهم همخوانی دارند یا خیر...؟ پروسه انتخاب سرمربی وظیفه کادر فنی و کارشناسان و آنالیزورهای تیم می باشد نه هئیت مدیره یک تیم.چرا که هئیت مدیره در بحث فنی فقط به موفقیت های یکبار رخ داده و یا بحث های مالی بیشتر توجه میکند و از بحث های فنی و.... بدور است.

امید است اگر روزی سرمربی صاحب نامی به این تیم میاید حتما با مطالعه و بررسی های فنی انتخاب شود نه با معیار یکبار قهرمانی.


نویسنده : امید.ق

omid_7sin@